FullSizeRender (3).jpg

Starte med cricket

Cricket er en av verdens aller største og mest populære idretter. I Norge så har cricket vokst jevnt og trutt siden Norges første klubb ble etablert på midten av 1970-tallet. Spesielt de siste ti årene har norsk cricket opplevd en eventyrlig vekst. I 2016 så har vi seks divisjoner på herresiden, egen dameserie, fremadstormende landslag og et hav av lokale aktiviteter for barn og unge. Norges Cricketforbund har 61 medlemsklubber og selv om hovedvekten av klubbene fortsatt ligger i Oslo og omegn så jobbes det godt i resten av landet for å gi cricket et fotfeste over absolutt hele landet.

Cricket i nærmiljøet

I Norge er det over 60 klubber som tilbyr cricketaktiviteter. Fra Tromsø i nord til Sandefjord i sør og fra Sandnes i vest til Ullensaker i øst - cricket finner du over hele landet. For å finne en cricketklubb i ditt nærmiljø så anbefaler vi at du går inn på vår klubbside og finner den klubben som ligger nærmest. Dersom du ønsker å starte en ny klubb så står NCF klar med bistand og veiledning. Vår Utviklingsleder har lang erfaring fra norsk cricket og han var også med å etablere Norges første cricketklubb. Kontaktinformasjonen til Utviklingslederen er oppført her. Oversikt over norske cricketklubber finnes her.

Se regler for gully cricket

• No golden ducks – A player cannot be given out without scoring. Always get a second go.[2] Alternatively, the First ball rule: a player cannot be given out on the first ball he/she faces. This rule is especially applied to those with little cricketing skill.
  • Wicket material – Generally a garbage bin is used, but any material is okay,
  • Pitch – Pitch should be between 33 yards and 11.
  • One Hand, Once Bounce - If the batsman has hit the ball into the ground, but it has only bounced once, they can still be given out caught, but only if the fielder catches the ball with one hand.